ponedjeljak, 28. lipnja 2010.

Stećci i Zidine - Zapis u kamenu




Neka oproste gospoda Srbi i Muslimani s brčanskog područja, ali oni nemaju spomenike kulture. Neka oproste gospoda Srbi i Muslimani, ali samo Hrvati imaju spomenike kulture. Koje spomenike kulture imaju Hrvati? Stećke i Zidine.

Tamo gdje panonska nizina prelazi na desnu obalu rijeke Save, da bi kao tat od Majevice krala uzvisine pa ih silom nedokučivom čovjeku pegla i pretvara u plodno polje, kao iz prkosa uzdižu se mali brežuljci, nekim čudom preživljeli svjedoci drevne bitke planine i ravni. I baš tu na brežuljcima, prekriveni mahovinom i zarasli u šiblje, nijemo leže. Spavači. Snivaju, kao da čekaju oči koje će ih prepoznati i ruku koja će ih probuditi.

Narod ih zove mramorovi, mramorije ili samo kamenovi. Možete ih pronaći na lokalitetima s nazivom Crkvina, Crkvica, Crkvište ili Zidine. Možda ih ne vidite, ali oni su tu. U šiblju i mahovini ili prekriveni zemljom. Ima ih tamo i gdje nas već stoljećima nema. U selima Vražići i Koraj.

U selu Vražići, osim stećka, postoji i lokalitet poznat kao „Mađarsko groblje“. Zanimljivo, stariji stanovnici Vražića pričaju da se na jednom starom groblju, u blizini sela u noći na Jurjevo (stanovnici Vražića su Muslimani) vidi plamen, te da su neki pokušali otkopati grob tražeći blago

Stećak u selu Vražići

Selo Koraj, danas selo s oko dvije tisuće stanovnika, je u prošlosti bilo važno središte s Franjevačkim samostanom (Conventus S. Mariae in Campo). Na lokalitetu Crkvište u Koraju, vidljivi su ostaci samostana kojeg su srušili Turci, najvjerojatnije krajem 15. ili početkom 16. stoljeća. Isto tako, u Koraju, na lokalitetima Mramorje, Stanašnjik, Vukovac i Zidina, osim ostataka starih građevina, ima i desetak nadgrobnih spomenika - stećaka.

Stećak u selu Koraj

U popisu franjevačkih samostana iz 1385. godine fra Bartholomaeusa Pisanusa, spominje se, osim samostana u Skakavi, i samostan “Bukovica”. Andrija Zirdum navodi lokalitet Crkvina u selu Gornji Vukšić kao moguću lokaciju samostana Bukovica. U prilog ovoj tvrdnji ide i činjenica da se u selu Gornji Vukšić nalazi i lokalitet „Mađarsko groblje“.

Po mom mišljenju, ostatke samostana Bukovica bi trebali tražiti, ako ćemo ga uopće tražiti u okolici Brčkog, u selu Bukovac ili možda u selu Bukvik.

Od ostalih lokaliteta na našem području posebno mjesto zauzimaju lokaliteti sa stećcima u selu Štrepci. Stećak s natpisom koji se nalazi ispred crkve sv. Juraja u Štrepcima, je još krajem 19. stoljeća detaljno opisao i Ćiro Truhelka.

Stećak u selu Štrepci

U već spomenutom popisu franjevačkih samostana Bosanske vikarije kojeg je 1385. godine sastavio fra Bartholomaeus Pisanus (Bartolomej Pisanski), spominje se i samostan u Skakavi. Samostan u Skakavi je vjerojatno osnovan početkom 14. stoljeća. Prodorom Turaka u tadašnju Srebreničku banovinu samostan u Skakavi biva razoren, i već početkom 16. stoljeća nema ga u popisu samostana Bosanske vikarije. Ruševine franjevačkog samostana u Skakavi narod naziva Zidine, i svake godine za blagdan Rane Svetog Franje se na Zidinama slavi i sveta misa.

Stećci u selu Gornja Skakava

Osim kamenih ostataka (od kamanih blokova samostana u Skakavi, po turskoj naredbi izgrađana ja kula u Bijeloj) franjevačkog samostana na lokalitetu Zidine u Skakavi naleze se i tri stećka koji su u jako lošem stanju. Na ovom lokalitetu je prije dvije godine jedan mještanin Gornje Skakave iskopao i šest ljudskih kostura koji su poslani na analizu u Tuzlu. Nije mi poznato gdje su sada ti kosturi. Izgleda da su kosturi otkopani samo zato da bi ih zauvijek izgubili.

Grobnica u Gornjoj Skakavi

Svi ovi kameni spomenici naše prošlosti se nalaze u jako lošem stanju. Nezaštićeni, zapušteni i izloženi zubu vremena polako gube svoju ljepotu. Predstavnici Vlasti su korumpirani i zaokupljeni provizijama, a i nemaju pojma o kulturi, predstavnici Crkve su zaokupljeni politikom, narod krkanlukom, tračanjem i facebookom tako da naši spomenici kulture nikoga i ne zanimaju.

Stećke u Koraju i Vražićima će prije ili poslije neki uspješni biznismen iskoristi kao građevinski materijal prilkom gradnje štale. Možda još možemo spasiti stećke koji se nalaze u Štrepcima i Skakavi. Na nama je. Hrvatski pjesnik Mak Dizdar, stećke naziva „kameni spavači“. Iako, čini mi se, da su stećci budniji on nas. Mi spavamo. Kako juče tako i danas. A sutra? Sutra kao da ne postoji.

"Stećak je za mene ono što nije za druge, ono što na njemu i u njemu nisu drugi umjeli ni znali da vide. Jest kamen, ali jeste i riječ, jest zemlja, ali jeste i nebo, jeste materija, ali jeste i duh, jest krik, ali jeste i pjesma, jest smrt, ali jeste i život, jest prošlost, ali jeste i budućnost." M. Dizdar.

Anto Sluganović

1 komentar:

  1. Koliko ja znam stećci su pisani ćirilicom, ne znam samo dokle će da se primate i da lažete narod? Ko vas plaća da pišete ovakve gluposti sa ovakvim naslovima i podnaslovima. Zar vam nije dosta podjela i ratovanja otimanja i klanja. Ostavite vi te stvari učenim ljudima da kažu čije je šta ne da tražite i najmanju stvar da isfabrikujete svoje planove koje nikakvo dobro doneti neće... Treba da se stidite, takvi kao vi su skrnavili sve sveto na ovom helmu. Pitam se samo gde je granica kad ćete pustiti narod da živi normalno....

    OdgovoriIzbriši